Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Auteur

Rianne Levi

Rianne Levi werkt als ervaringsdeskundige, 3 principe facilitator en IZR practitioner. Voor meer informatie kun je de website van Rianne raadplegen.

Rianne heeft ook een boek geschreven: Gestreept door het leven. Dit is gratis te downloaden van de website denkpunt.nl.

Binnenste buiten leven – over projecteren op de buitenwereld

blog binnenstebuiten leven -over projecteren op de buitenwereld

Er zijn heel veel mensen die buitenste binnen leven, en zo projecteren op de buitenwereld. Ze zoeken geluk, rust en oplossingen in de buitenwereld. Ze denken dat die nieuwe auto hun geluk geeft, of dat nieuwe huis, of die nieuwe baan, of als ze die ware man of vrouw vinden.

Of als ze éénmaal de juiste behandeling hebben, dan zullen ze wel beter worden. Of het is de schuld van de buitenwereld (wie daar dan ook is) dat je je verrot voelt. Misschien denk je nu wel, ‘maar dat is ook zo, want als die en die niet zus of zo had gedaan, dan was ik nu nog gelukkig.’ Men gelooft dat er rust ontstaat door iets. Of je denkt misschien dat je gebroken bent en je geheeld moet worden. Veelal zoeken we dan oplossingen, hoe we iets kunnen plakken of repareren.

Draaien van het paradigma

Maar wat als we ons hele paradigma eens even draaien.

Een paradigma is een model of theorie die ons denkkader vormt, waardoor de werkelijkheid geanalyseerd en beschreven wordt.

Een heel simpel voorbeeld is: jij beleeft de wereld door jouw ogen, je ziet alles in je menselijke ervaring door die ‘bril’. Dat wat je ziet, betitel je, benoem je, interpreteer je, daar trek je conclusies uit, en daardoor voel je van alles bij bepaalde situaties die je ziet en beleeft. Nu kun je zeggen ‘Dat wat ik zie in de buiten wereld zie of ervaar in mij is niet fijn. Je gaat hard op zoek naar oplossingen om van dat ‘onprettige gevoel’ af te komen. Misschien ga je wel dingen vermijden in de buitenwereld. Of je hebt allerlei oordelen over dat wat je ziet.

Binnen de ggz ervoer ik zelf dat men ‘tijdelijk gedrag’ betitelde als probleem, of als stoornis. (Ik schrijf bewust ‘tijdelijk’ want onze gevoelens, gedrag, gedachten zijn immers constant onderhevig aan verandering.)  En vanuit die ‘bril’ zien we vooral een hoop problemen, afwijkingen en stoornissen die we ook nog eens in stand houden door ze te benoemen.

Maar wat als we nou gewoon eens een heel andere bril opzetten?

In plaats van alles te willen repareren? En gaan zien dat er niets mis is met mensen. Alle mensen zijn ‘heel’. Alle mensen bevinden zich op dat moment in een menselijke ervaring. In die ervaring denken ze van alles, en geloven ze van alles. Ze voelen van alles en hebben lichamelijke sensaties. Al ervarend voelen we ons prettig of niet, dat is hoe de menselijke ervaring werkt. Wat nu als we ons ook gewoon even krak, moe, verdrietig, boos, klote mogen voelen? We weten toch dat we van nature al zelfhelend vermogen hebben?

Dan kan er een natuurlijke beweging ontstaan

Maar als we vinden dat we ons niet ‘oncomfortabel’ mogen voelen, en we dit gaan betitelen als ‘slecht’ of als ‘stoornis’ dan duwen we eigenlijk weg, wat van nature gevoeld wil zijn. Stel dat iemand traumatische ervaringen heeft en depressief wordt omdat hij er niet over kan praten. Dan is depressie eigenlijk een heel normale reactie op het onderdrukken van emoties ten aanzien van pijnlijke ervaringen. Als we dan pillen gaan geven, dan is dat eigenlijk een pleister op een gebroken been. (Al kunnen pillen soms best tijdelijk helpen).

Een collega schreef het al een tijd geleden zo mooi

“Laten we de GGZ even (oneerbiedig, sorry) een heel drukbezochte pleisterwinkel noemen en geestelijk lijden vergelijken met gebroken botten. Laten we in deze metafoor gips symbool staan voor inzicht in de 3 principes. Wat van zichzelf geen methode is om botten te helen (dat kan de intelligentie van de natuur heel goed) is een middel dat zorgt dat het bot die gelegenheid tot zelfheling ook krijgt.

Dan zijn er dus mensen met bijzonder pijnlijke, gebroken armen en benen die héél lang in de rij staan om de pleisterwinkel binnen te mogen. In de veronderstelling dat pleisters gebroken botten kunnen helen. En er is een (relatief nieuwe) benadering van gebroken botten: gips. Dat het bot stabiel en in rust houdt zodat het automatisch heelt. De mensen in de rij klagen en steunen over de pleisterwinkel. De politiek bemoeit zich ermee. De pleisterwinkel moet beter ingericht worden! Efficiënter werken! De administratie moet op orde! Meer personeel met veel kennis van pleisters achter de balie en de kassa!

Vervolgens loopt er iemand langs de rij met pijn lijdende medemensen die zegt: “lieverds, kijk eens hier, er bestaat ook zoiets als gips. Het werkt fundamenteel beter dan een pleister op een gebroken arm. Als je nieuwsgierig bent, ben je van harte welkom om het eens te proberen. Er zijn veel manieren beschikbaar om aan gips te komen. Gratis of bij een gipsmeester die veel weet van alle ins en outs van gips en manieren om het aan te leggen. Wil je daar eens naar kijken?” (Angela Mastwijk)

Binnenste buiten leven

Dat betekent dat we beseffen dat we door een bepaalde bril kijken waardoor we zien wat we zien. We creëren van binnen naar buiten onze werkelijkheid. Misschien wordt het tijd dat we heel anders gaan kijken, en gaan begrijpen hoe de menselijke ervaring universeel werkt, dan kunnen we gewoon meegaan in de stroom van leven. Waar het de ene keer waait en stormt en de andere keer heerlijk zonnig is. En in het ene seizoen staan we in volle bloei en in het andere staan we kaal in de kou. Gewoon menselijke ervaring.

Faciliteren betekent dat we even naast je komen staan als je in de kou staat, zodat je kunt voelen dat het tijdelijk koud is, in de wetenschap dat jij daar prima mee kunt dealen, en in de wetenschap dat het straks gewoon weer warmer wordt.

Your thoughts are like the artist’s brush. They create a personal picture of the reality you live in. (Sydney Banks)

foto creative commons (piqsels)

Reacties

11 reacties op “Binnenste buiten leven – over projecteren op de buitenwereld”

  1. Eef

    Nu is het September en ben nogal aan het worstelen met projectie omdat dit op verschillende manieren geïnterpreteerd wordt. Dit naar aanleiding van een psychiater die in een rapportage sprak over projectie.
    Na een teleurstellende ervaring met de ggz en het besluit te hebben genomen er mee te stoppen deed me er toe bewegen me wederom te verdiepen in de spiritualiteit. Via de boeken van Eckhart Tolle kwam ik op het boek Ik Ben Zijn van Shri Nisargadatta Maharaj, een Indiase goeroe die in de traditie van de Advaita Vedanta satsangs gaf, hij leeft niet meer. Ook binnen deze eeuwenoude traditie werd er al gesproken over projectie en leven in het hier en nu, alles aanwezig laten zijn en er van een afstand naar kijken, observeren. Het is de ervaring dat het beter werkt dan alles bespreekbaar maken, het geeft ruimte, vooral aan het gevoel en als mens wordt je wat losser.

  2. Lies De Wijs

    Wat is het mooi en hoopvol beschreven. Alles is tijdelijk en het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Iedereen is heel, maar staat af en toe in de kou. Mooi om dan warmte te kunnen geven.

    Dankjewel 🌞🌻🌞🌻🌞

  3. Lies De Wijs

    Prachtig en wijs geschreven. Hoopvol ook, het is allemaal tijdelijk.

    Fijn dat je dit deelt 🌻🌻🌻

  4. Jan Gazon

    Heb als orthopedagoog / gz psycholoog ongeveer 30 jaar in de zorg voor kinderen gewerkt. In de jaren 80 toen ik gestart ben, werd sporadisch een etiketje toegekend en alleen dan als aan strenge criteria voldaan werd. Vanaf ongeveer de jaren 90 / 95 werden de DSM criteria steeds soepeler gehanteerd en begon het te barsten van de dyslecten, adhd ers, autisten pddnos ers. Odd ers enz.. Op een gegeven moment was het zover dat het toekennen van etiketjes zeer gewaardeerd werd. Op het werk had men nl ook een behandelafdeling die flink wat geld opbracht. Situatie: etiketje -zorgverzekering vergoedt behandeling. Dus veel etiketjes werden toegekend en dit bracht voor de wergever weer veel geld op.
    Kon me hier niet meer mee verenigen, ook omdat naast de prIvatIsering waardoor het geldbejag de overhand kreeg de zorgverzekering via domme protocollen het professionele handelen volledig ondermijnde. Ben toen na ruim 30 jaar gestopt omdat ik me niet meer kon verenigen met deze “carnaval”.

  5. Vlinder

    Prachtig mooi Rianne, wat een geweldige bijdrage 🥰😍🤗💞🙏

  6. Roos

    Wat mooi geschreven.
    Rustgevend eigenlijk wel om het zo te zien in plaats van het zien van problemen die opgelost moeten worden.
    Ik denk daar ook wel over na.
    We zijn ook zo gewend om altijd te handelen, om als mens onze omgeving te evalueren en aan te passen, zodat we kunnen overleven. Of onszelf, met kleding, maar ook pillen en therapie etc. Dat moesten al wel toen we nog heel primitief waren en geen vacht of vuur hadden.

    Waarbij het zo belangrijk is ‚erbij te kunnen horen’ zodat je niet alleen moet overleven buiten de kudde. Of dat je je ouders niet kwijt raakt. Een mooie auto lijkt dan ook te helpen, aanzien en status, maar de echte verbinding mist. De ander beschuldigen lijkt dan goed voor je eigen zelfbeeld maar het verbreekt de verbinding met de ander en ook jezelf. Het gaat niet om schuld, maar om behoefte.

  7. Jacqueline

    Mooi verwoord. Wij zijn heel en er is geen ervaring die weg moet. Het vertrouwen dat je over zelfherstellend vermogen beschikt kan jé het vertrouwen geven bij de ervaring te blijven.
    Mijn ervaring is dan ook dat hoe heftig iets ook kan zijn,het veranderd .
    Dank voor het delen van je inzichten

  8. Ik ben het met de inhoud eens en leef er ook naar.

    Alleen dit kan je pas achteraf zien en het leven wordt voorwaarts geleefd.

    1. In feite is er enkel nu, en elk ‘nu’ moment bevat weer nieuwe inzichten 😊

  9. Benjamina Rutumalessy

    Heel interessante theorie.

    Is wel wennen knop omzetten bij jezelf.

    Is ook bijzonder de stelling dat de mens heel is.

    1. Vlinder

      Het is niet “een knop omzetten “, maar anders kijken. Niet vanuit kapot of stuk maar vanuit liefde en heelheid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *