Je wilt uw patiënten effectief geruststellen, bij het beslissingsproces betrekken, slecht nieuws brengen of motiveren tot gedragsverandering. Patiëntgericht communiceren wérkt. Geschreven door auteur en psychiater Remke van Staveren.
Maar hoe doe je dat feitelijk? Wat zeg je? Hoe zeg je het? Hoe praat je met een suïcidale patiënt, hoe reageer je op iemand die in huilen uitbarst en wat zeg je tegen de borderline patiënte die je midden in de nacht in crisis opbelt?
Patiëntgericht communiceren wérkt
De patiënt voelt zich begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat een efficiënte en prettige werkrelatie, waarin je met de patiënt samenwerkt en probeert tot een gezamenlijk besluit te komen. Je helpt de patiënt meer greep op zijn situatie te krijgen en zijn zelfredzaamheid te vergroten. Patiëntgericht communiceren levert jou meer werkplezier en de patiënt belangrijke gezondheidseffecten op.
In deze tweede druk zijn veel hoofdstukken aangepast aan de nieuwste inzichten
Elk hoofdstuk begint met een overzicht van de gespreksdoelen en vaardigheden. Nieuw zijn de hoofdstukken medicatieadvies en samen beslissen. Verder zijn onder andere toegevoegd de LEAP-techniek bij psychose, oplossingsgerichte gespreksvaardigheden bij psychosociale problemen en inventarisatie volgens SCEGS bij somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK).
Meer lezen van Remke van Staveren?
- Minder slikken – Remke van Staveren
- Herstel in de pocket voor GGZ zorgverleners – Remke van Staveren
- HART voor HERSTEL – Remke van Staveren
Heb je een vraag?
Onze experts beantwoorden jouw vraag in het online Spreekuur van PsychoseNet. Gratis en anoniem.