Veel gezochte termen

Psychosenet blog

Auteur

Jim van Os

Jim van Os is een herstelgerichte psychiater, hoogleraar psychiatrische epidemiologie en Voorzitter Divisie Hersenen, UMC Utrecht.

Jim van Os werkt op het raakvlak van ‘harde’ breinwetenschap, gezondheidszorgonderzoek, kunst en subjectieve ervaringen van mensen met ‘lived experience’ in de GGZ. Jim is ook familielid van mensen met psychosegevoeligheid.

Jim van Os schreef deze toegankelijke boeken:

Trauma Begrijpen in 33 vragen

Psychose Begrijpen in 33 vragen

Neurodiversiteit Begrijpen in 33 vragen

We zijn God niet

Uitleg over het nieuwe model van psychisch lijden – de Nieuwe GGZ

Jim van Os over de temporele, contextuele en relationele component van psychisch lijden. Dit model is onderdeel van de nieuwe GGZ.

Jim van Os legt uit waarom er een nieuw model nodig is van psychisch lijden. Hij gaat in op de drie verschillende componenten van het nieuwe model van psychisch lijden voor de nieuwe GGZ: De temporele component, de contextuele component en de relationele component.

In het boek ‘We zijn God Niet’ (2021) beschrijven Myrrhe en ik een nieuwe relationeel-contextueel-temporeel model van psychisch lijden voor een Nieuwe GGZ. Hier leg ik kort uit waarom een nieuw model van psychisch lijden nodig is.

Een nieuw model van psychisch lijden

In een wereld waarin de GGZ steeds complexer en persoonlijker wordt, lijkt het traditioneel medisch model niet altijd meer toereikend. Psychisch lijden wordt vaak benaderd als iets wat zich ‘in het hoofd’ afspeelt en wat snel opgelost moet worden, maar dit doet geen recht aan de complexiteit van menselijk lijden.

Hier is een alternatief: een relationeel en contextueel model van psychisch lijden dat uitgaat van de samenhang tussen het individu, zijn omgeving en de relaties met zichzelf en anderen.

Ik leg het hieronder verder uit.

Wat betekent psychisch lijden in dit model?

1. De temporele component:

Vastzitten in een negatieve emotionele toestand zonder uitzicht op verbetering

Lijden is in deze visie niet iets wat alleen in het hoofd zit, maar iets wat ontstaat in relatie tot onze omgeving en de wereld om ons heen. Het gaat om de emoties die we ervaren en die ons bewustzijn vormen. In een gezonde toestand fluctueren onze emoties; we hebben goede dagen en minder goede dagen of, binnen de dag, goede en mindere momenten in het op een neer gaan van de emotionele kleur. Maar wanneer deze fluctuatie stopt en emoties vastlopen, kan psychisch lijden ontstaan.

Dit kan een gevoel van machteloosheid geven, alsof je vastzit in een negatieve emotionele toestand zonder uitzicht op verbetering. De toekomst, die voorheen vanzelfsprekend leek, lijkt opeens weg. Een vreemde en bijzonder kwellende ervaring en de kern van psychisch lijden. Dit noemen we de temporele (tijdelijke) component van psychisch lijden.

2. De contextuele component:

Het belang van de sociale en fysieke context

Psychisch lijden komt dus niet zomaar uit de lucht vallen. Het is vaak nauw verbonden met de existentiële en de sociale context: moeilijke relaties, eenzaamheid, of uitsluiting kunnen het verergeren. Of het idee dat je in de verkeerde samenleving zit. Ook de culturele normen – zoals de druk om te presteren of er op een bepaalde manier uit te zien – dragen bij aan dit lijden.

Daarnaast speelt fysieke gezondheid ook een belangrijke rol: chronische pijn of lichamelijke beperkingen kunnen je emotioneel uitputten en je zelfregulatie verstoren. Zelfs factoren zoals slechte voeding, te weinig slaap, of een gebrek aan beweging kunnen bijdragen aan een negatieve spiraal.

3. De relationele component:

Hoe we ons verhouden tot ons lijden

Een cruciaal onderdeel van dit model is hoe we ons tot ons eigen lijden verhouden. Vaak voelt het alsof het lijden “de baas” is en de controle heeft over ons leven. Dit zorgt voor een gevoel van eenzaamheid, omdat het moeilijk is uit te leggen wat je doormaakt. Een belangrijk doel in de behandeling is om mensen te helpen zich anders te verhouden tot hun lijden. Door er op een nieuwe manier naar te kijken, en door een gevoel van empowerment te ontwikkelen, kunnen mensen leren om het lijden minder machtig te maken.

Het ontstaan van psychose

Hoe dieper het lijden, hoe meer het van buiten lijkt te komen

Naarmate de stagnatie in negatieve emoties dieper wordt, wordt de beleving van het lijden steeds als iets dat van buiten komt. Negatieve gedachten, die eerst nog werden herkend als van de persoon zelf, worden nare stemmen die van buiten lijken te komen. Psychose is dus een indicator van de diepte en de ernst van de emotionele stagnatie onder het lijden en het wegvallen van de toekomst.

De rol van relaties in behandeling

Een goede behandeling draait om de dynamiek tussen hulpverlener, patiënt en de behandeling zelf. Vertrouwen en wederzijds begrip tussen hulpverlener en patiënt zijn essentieel, evenals een aanpak waarin het lijden erkend wordt zonder de druk om het direct op te lossen.

Behandeling gaat vaak over het ontwikkelen van motivatie voor verandering. Dit is niet eenvoudig, want lijden is vaak een signaal dat er iets in iemands leven of omgeving moet veranderen. Dit proces vraagt tijd, geduld, en soms ook het “ruziemaken” met jezelf om verandering te kunnen omarmen.

Groepen, ervaringsdeskundigheid en herstelacademies

In deze benadering is het werken in groepen van groot belang. Het blijkt vaak krachtiger te zijn dan individuele therapie, omdat mensen van elkaars ervaringen leren en steun vinden. In groepen, zoals in herstelacademies / zelfregiecentra, leren mensen hoe ze kunnen omgaan met hun lijden en hoe ze veerkracht kunnen opbouwen. Deze academies bieden een veilige omgeving waar mensen werken aan hun herstel en leren van ervaringsdeskundigen die hetzelfde pad hebben bewandeld.

Ook peer-support speelt een belangrijke rol: ervaringsdeskundigen kunnen anderen helpen door hun eigen verhaal en inzicht te delen. Het gaat erom dat psychisch lijden niet wordt gezien als een probleem dat opgelost moet worden, maar als een onderdeel van het leven waarmee je leert omgaan.

Epistemisch pluralisme: een breed scala aan zorgopties

Epistemisch pluralisme staat voor het erkennen dat er meerdere geldige manieren zijn om psychische problemen te benaderen en te behandelen

De toekomst van de geestelijke gezondheidszorg ligt waarschijnlijk in een breder scala aan zorgopties. Dit betekent dat we niet alleen vertrouwen op traditionele therapieën, maar ook ruimte bieden aan lichaamsgerichte therapieën, sociale interventies, complementaire zorg en peer-support in herstelacademies / zelfregiecentra. Mensen moeten de vrijheid hebben om de behandeling te kiezen die het beste bij hen past. De GGZ zou hierbij een faciliterende rol moeten spelen, waarin mensen geholpen worden om hun weg te vinden in dit brede landschap van zorgopties.

Conclusie

Het relationeel-contextueel-temporele model biedt een waardevolle aanvulling op de manier waarop we naar psychisch lijden kijken. Het erkent dat lijden een wezenlijk onderdeel is van het menselijk bewustzijn en bestaan, en vraagt om begeleiding, niet om directe oplossingen. Door de bredere context van het lijden te begrijpen en door relaties centraal te stellen in de behandeling, kunnen we zorg bieden die beter aansluit bij de realiteit van mensen.

Het model benadrukt het belang van samenwerking tussen verschillende zorgdisciplines en biedt mensen de kans om in hun eigen tempo en op hun eigen manier met hun lijden om te gaan.

Meer lezen over de onderdelen van het nieuwe model?

Heb je een vraag?

Onze experts beantwoorden jouw vraag in het online Spreekuur van PsychoseNet. Gratis en anoniem.

Ontvang jij de PsychoseNet nieuwsbrief al?

Meld je aan en ontvang iedere week de nieuwe blogs en interessante items in je inbox.

Reacties

7 reacties op “Uitleg over het nieuwe model van psychisch lijden – de Nieuwe GGZ”

  1. Jos Raaphorst

    Best Jim,

    In de geest zijn volgens mijn waarheid alle informatie opgeslagen met betrekking tot dit leven en vorige levens. In mijn zware psychoses ben ik in mijn geest in aanraking gekomen met mijn vorig leven in Auschwitz en Holocaust.
    Volgens mijn definitie is een psychose een ‘mechanisme’ in de mens, waarbij je vanuit de geest in hersenen te maken kan hebben met hallucinaties en waanideeën, met als doel als een soort regressie je geest te helen.
    Ik heb in de isoleer een afschuwelijke ervaring gehad, waarbij ik letterlijk dacht dat ik vergast werd. Dit heeft met uiteindelijk nog een aantal zware psychoses in de geest een helende werking gehad als een soort regressie.
    Niet ieder mens hoeft in zijn op haar leven in aanraking te komen met een vorig leven.
    Dit is volgens mijn visie in het leven afhankelijk van je karma ofwel de weg die je in dit leven hebt af te leggen.
    Ik heb o.a. over al mijn spirituele ervaringen een aankomende boek gescihreven.

    Met vriendelijke groet, Jos.

  2. Renée van der Veen-Jansen

    Het geheel is overtuigend en indrukwekkend. Heel bijzonder en vooral een grote wezenlijke vooruitgang in visie op Psychisch Lijden.

  3. Jose Smit

    Ik ben het wel met hem eens, maar ik mis hier idd de connectie naar de innerlijke processen en gewaarwordingen, bijv ivm spiritualiteit, maar ook in het algemeen, dat psychisch lijden, hoe langdurig ook, een kans is naar zelftransformatie.

    1. Beste Jose,

      Het model benoemt ‘spiritualiteit’ (denk ik) niet, omdat er geen inzicht over bestaat, wat precies ‘de geest’ in de mens is. Er bestaan op dit moment zoveel ‘spirituele’ richtingen, dat het onmogelijk is er één als richtinggevend te benoemen. Het mooie van het model is wel, dat het spiritualiteit niet ontkent. Of andere inzichten.

      Hiermee is de kloof tussen regulier en alternatief niet geheel een totale afgrond. Goed toch? Of anders gezegd; het hersenschors tijdperk is passé. We mogen weer een lichaam, ziel en geest hebben! 😅 En ook nog eens individueel, wat wil je nog meer?

      1. Jim van Os

        Eens dank Maartje mooi verwoord.

        1. Anna

          Ik ben heel blij met de inzichten van Jim en het actief uitdragen. Waar ik ook voorzichtig enthousiast en hoopvol over ben zijn de mogelijkheden van AI. Ik wed dat menig worstelende mens zich door AI beter begrepen en gehoord zal voelen dan door hun psychiater of naasten. Het wordt onderdeel van een nieuwe werkelijkheid. Onwennig, zeker maar als ‘wij mensen’ het functioneel helpend inzetten zou er weleens een onverwacht positieve revolutie kunnen ontstaan in de psychiatrie.

  4. François de Waal

    Geheel mee eens, intelligent en wijs.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *