Antwoord
Beste I,
Excuus dat het een tijdje duurde voordat ik op je vraag reageer. Ik ga in dit antwoord samen met je puntgewijs langs de onderwerpen die je aankaart.
Wat betreft de visioenen: ga op je gevoel en intuïtie af. De manier waarop je erover schrijft komt heel stevig en valide op me over. Waar je nu tegenaan loopt is de GGZ op haar smalst. Je loopt tegen een, zoals jij het noemt, ‘hotemetoot’ aan die het fenomeen op voorhand wegzet als onbelangrijk. Vaak worden dit soort ervaringen in de GGZ zelf geproblematiseerd en als pathologie gezien.
Jij geeft heel duidelijk aan dat je er steun en waarde aan ontleent. En ook, wat ontzettend belangrijk en knap is, je eigen valkuilen en keerzijde van de medaille ziet: bij psychosegevoeligheid kan het inderdaad wel oppassen zijn als het gaat om je stabiliteit in de wereld en interpretaties van de ervaringen.
Zoals jij er over schrijft, denk ik dat je je daar niet teveel zorgen over hoeft te maken.
Als je nu gaat experimenteren in de zin dat je actief op zoek gaat om je visionaire sensitiviteit te vergroten, is het wel fijn en mogelijk belangrijk dat je een soort van vangnet hebt. In de zin dat als je merkt dat on onbedoeld en onverwacht toch wat verstorend zou uitwerken, je dan iemand of iets dichtbij hebt waarbij te snel en veilig wat support kunt krijgen om in stevig vaarwater te blijven.
Je vraag over Eben Alexander en de sacred acoustics roept bij mij wat tegenstrijdige indrukken op. Ten principiele denk ik : the proof is in eating the pudding. Doe het, gewoon een beetje rustig aan. Bij mensen met een aanleg tot lichte psychose is het wel goed vinger aan de pols houden. Maar dat is bij heel veel dingen zo in het leven.
Maar ik wil je ook nog iets anders schrijven. Ik kende Eben en de sacred acoustics niet en heb er daarom goed naar gekeken. Ik wil me hierbij ook voorzichtig uitlaten, maar het roept bij mij wel ambivalentie op.
Dat geluid en muziek gericht kan worden ingezet om bewustzijn te beïnvloeden en te verschuiven, is alom bekend. Van bepaalde oosterse muziek is bekend dat zij de hersenactiviteit stimuleren op het alpha-golven gebied. Van weer andere, zoals bepaalde tibetaanse en soms ook sjamanistische soorten muziek is bekend dat het eerder activiteit op het niveau van gamma- en delta- hersengolven stimuleert. Daar heb ik positieve ervaringen mee.
De wijze waarop Even Alexander en zijn netwerk zich presenteren, is wel erg amerikaans en commercieel. Op inhoud zeggen ze geen heel gekke dingen maar ik merk zelf wel dat er wat kritisch naar kijk omdat ze er best mee aan de haal gaan en de prijskaartjes best stevig zijn.
Van dit soort aanbod en technieken heb je er in dit segment van ‘de markt’ bij wijze van spreken 13 in een dozijn. Je ziet dit fenomeen bijvoorbeeld ook bij mensen die zich profileren met allerlei zeer unieke ‘producten’ met ademhalingswerk.
Dus als het gaat om het vinden van een authentiek aanbod, is het wel altijd zaak om dit niet uit het oog te verliezen en een beetje door de pretenties en superlatieven waarmee men zich profileert, aan te bieden. Over dit soort bedenkingen, schreef ik een artikel dat je misschien interessant vindt.
http://www.mooigeschreven.nl/ademhalingstechnieken/
En laat ook nadrukkelijk gezegd zijn: als jij baat en plezier en vertrouwen hebt in het gedachtengoed van eternea.org: niets op tegen hoor. Maar tegelijk wil ik toch ook zeggen dat in meer algemene zin een aanpak als sacred acoustics niet altijd of ten principiele ‘goed is voor psychose’. Bij echte en uitgesproken en op de voorgrond staande psychosegevoeligheid is het altijd even oppassen met wélke meditatietechniek dan ook.
Laat me weten als je nog vragen hebt of anderszins nog even verder wilt overleggen.
Succes en hartelijke groet,
Timo
Deze vraag is gesteld door een vrouw in de leeftijdscategorie 61
Beantwoord door: Timo van Kempen op 14 januari 2019