Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Auteur

expert avatar

Larinda Bok-van der Voet is Specialist Hoogbegaafdheid. Zij begeleidt volwassenen met hoogbegaafdheidskenmerken bij problemen die zij door hoogbegaafdheid ervaren. Larinda is ervaringsdeskundige en heeft 40 jaar verpleegkundige en managementervaring in o.a. de GGZ en geriatrie. Ze schreef het boek: ‘Had ik dit maar eerder geweten over ACT & hoogbegaafdheid’.

Is het wenselijk om vaardigheden bij een kind dat cognitief voorloopt te stimuleren als ouder?

Vraag

Wanneer een kind voorloopt ten opzichte van klasgenootjes als het gaat om schoolse vaardigheden, is het dan wenselijk om de interesses en vaardigheden verder te stimuleren als ouder?

Of is het beter om achterover te leunen en af te wachten wanneer de lesstof (een aantal schooljaren later) wordt aangeboden?

Antwoord

Beste Moeder,

Het is heel belangrijk voor het welzijn van het kind dat het voldoende uitdagende, complexe en passende lesstof/activiteiten krijgt aangeboden.

Achterover leunen kan even goed gaan, maar kan uitmonden in onderpresteren, demotivatie en gedragsproblemen.

Mijn advies is om zo spoedig mogelijk in overleg te gaan met de leerkracht en/of de intern begeleider, en hen bij het leer- en ontwikkelproces van je kind te betrekken.

Veel wijsheid toegewenst!

Hartelijke groet,

Larinda Bok-van der Voet

Beantwoord door: Larinda Bok op 17 juni 2024

Gerelateerd

Meer over

Hoogbegaafdheid
Kinderen
Neurodiversiteit

Lees ook