Veel gezochte termen

De PsychoseNet Kennisbank

Beantwoord door

Auteur

expert avatar

Larinda Bok-van der Voet is Specialist Hoogbegaafdheid. Zij begeleidt volwassenen met hoogbegaafdheidskenmerken bij problemen die zij door hoogbegaafdheid ervaren.

Larinda is ervaringsdeskundige en heeft 40 jaar verpleegkundige en managementervaring in o.a. de GGZ en geriatrie. Ze schreef het boek: ‘Had ik dit maar eerder geweten over ACT & hoogbegaafdheid’. 

Hoe krijgen we onze zoon van 17 in beweging?

Vraag

Onze zoon van 17 zit in 4 vwo en zal niet overgaan. Hij is in de tweede klas ook blijven zitten. Hij heeft geen zin in leren en komt tot niets.

Hoe krijgen we hem in beweging?

Antwoord

Beste E.,

Het is een hele kunst om erachter te komen waarom hij geen zin in leren heeft. Neem in elk geval serieus wat hij zegt, ook als het boos wordt gezegd. Hij komt alleen in actie als hij intrinsiek gemotiveerd is.

Het is helpend (tegelijkertijd ingewikkeld) om te gaan onderzoeken welke ideeën er achter zijn gedrag kunnen zitten. Er kunnen verschillende factoren aan ten grondslag liggen. Ik noem er een aantal:

  • faalangst
  • perfectionisme
  • mindset (growth of fixed mindset)
  • niet aangeleerde/ontwikkelde leerstrategieën
  • gebrek aan doorzettingsvermogen
  • moeite met plannen en organiseren
  • stressgevoeligheid

De school zou hier ook een deskundige voor in huis moeten hebben. Een gesprek met deze persoon kan nog beter richting geven in wat de kern is.

Wijsheid toegewenst!

Hartelijke groet,

Larinda Bok

Beantwoord door: Larinda Bok op 18 juni 2024

Gerelateerd

Meer over

faalangst
Gezin, studie en werk
Neurodiversiteit
school

Lees ook